با ما همراه باشید

سیاسی

واکنش به فایل صوتی منتشر شده/گویا ظریف فراموش کرده که وزیر خارجه ایران است

منتشر شده

در

رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس گفت:‌ آقای ظریف در مصاحبه‌ای که فایلش منتشر شده مطالبی را مطرح می‌کند که گویا فراموش کرده وزیر خارجه کشوری مثل جمهوری اسلامی ایران است.

حجت‌الاسلام نصرالله‌ پژمانفر نماینده مشهد در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس با اشاره به فایل منتشر شده از مصاحبه محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه گفت:‌ آقای ظریف باید راجع‌به مطالبی که در این مصاحبه مطرح کرده توضیحات لازم را بدهد.

وی افزود:‌ آقای ظریف در این مصاحبه مطالبی را مطرح می‌کند که گویا نمی‌داند وزیر خارجه کشوری مثل جمهوری اسلامی ایران است و مسائلی را به چالش می‌کشد که جزو خطوط قرمز جمهوری اسلامی است که وی در آن سمت وزارت امور خارجه را دارد.

رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس اظهار داشت: آقای ظریف پس از 40 سال در حوزه دیپلماسی در جمهوری اسلامی ایران گویا هنوز متوجه خطوط قرمز نظام و خط مشی نظام در حوزه سیاست خارجی نیست.

پژمانفر خاطرنشان کرد: این قبیل افراد باید بدانند که جمهوری اسلامی ایران خط مشی‌اش مبارزه با استکبار و در رأس آنها آمریکای جهانخوار است و کار به گونه‌ای نیست که ما بخواهیم کشورمان را مثل کشورهای دیگر از جمله کشورهای غربی اداره کنیم.

به گزارش فارس، اخیراً یک فایل صوتی از مصاحبه محمدجواد ظریف منتشر شده که وی در آن عنوان می‌کند که در جلساتی که داشتیم دائماً شهید سلیمانی به من می‌گفت که فلان موضوع را به فلان شخصیت فلان کشور بگو و مسائل را پیگیری کن و همیشه فرماندهان میدان بودند که مسائل خود را پیگیری می‌کردند و اینگونه نبود که من از آنها بخواهم که فلان کار را بکنند که از جمله آن می‌توان به بحث سوریه اشاره کرد که البته این مسئله موضع نظام بود.

سیاسی

محکومیت جنگ و عدم مداخله در امور داخلی موضع صریح جمهوری اسلامی درباره یمن

منتشر شده

در

رئیس کمیته روابط خارجی مجلس با اشاره به موضع صریح جمهوری اسلامی درباره یمن، گفت: توقف فوری جنگ، رفع محاصره کامل، خروج نیروهای اجنبی از این کشور و حمایت از گفت‌وگوهای یمنی- یمنی به عنوان اقدامات فوری و ضروری باید انجام گیرد و ایران نیز همیشه ضمن محکومیت جنگ بر عدم مداخله در امور داخلی یمن تاکید داشته است.

عباس گلرو در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، با اشاره به سیاست جمهوری اسلامی ایران در مقابل یمن، گفت: جنگ تمام عیاری حدود 6 سال از سوی سعودی‌ها علیه مردم بی‌پناه یمن تحت حمایت آمریکایی‌ها و برخی کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای شکل گرفت، در واقع جنایتی در یمن رخ داد که از آن به عنوان فجیع ترین بحران انسانی یاد می‌شود، بحرانی که به موجب آن بیش از  20 میلیون نفر از مردم نیازمند به کمک‌های انسانی این کشور و دچار وبا و قحطی و دیگر مسائل شدند.

رئیس کمیته روابط خارجی مجلس شورای اسلامی افزود: جمهوری ایران همیشه بر استقلال یمن و احترام به حاکمیت آن تاکید داشته و معتقد است که مسائل داخلی یمن به یمنی‌ها مرتبط است و هیچ کشوری حق مداخله ندارد. بنابراین جنگ تحمیلی علیه یمن را محکوم می‌کنیم. با توجه به حملات هدفمند عربستان سعودی علیه یمن به ویژه تجمعات انسانی و غیرنظامیان روشن بود که سعودی‌ها دنبال انتقام گیری از مردم یمن است چراکه مردم یمن نمی‌خواستند تحت سلطه هیچ کشوری از جمله عربستان قرار بگیرند.

نماینده مردم سمنان، مهدی شهر و سرخه در مجلس شورای اسلامی افزود: در شرایطی که یمن به لحاظ زمینی، هوایی و دریایی در محاصره عربستان بود، جمهوری اسلامی پیگیر ارسال کمک‌های بشر دوستانه به یمن بود اما با کارشکنی و خباثت عربستان نتوانستیم کمک‌های دارویی و بهداشت و درمان را به یمن ارسال کنیم.

گلرو با بیان اینکه جمهوری اسلامی همیشه از فرایندهای سیاسی و مذاکرات ژنو درباره یمن حمایت کرده است، گفت: مذاکرات استکهلم نیز با حمایت جمهوری اسلامی ایران شکل گرفت، انصارالله یمن نیز حکیمانه عمل کرد و همیشه دنبال مذاکره برای حل بحران بود و منعطفانه برخورد کرد، آنها حتی طرحی را آماده کردند و با سازمان ملل هم مشورت شد اما در دوره ترامپ به دلیل کارشکنی‌های صورت گرفته نه تنها طرح را ناکام گذاشتند بلکه انصارالله را یک گروه تروریستی اعلام کردند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با اشاره به همکاری‌های ایران با آقای مارتین گریفیتس فرستاده ویژه سازمان ملل در امور ، تصریح کرد: سفر وی به تهران نیز نشان‌گر حُسن نیت جمهوری اسلامی برای کمک به حل بحران یمن بود. در مجموع چند اقدام اساسی باید انجام بگیرد؛ نخست ضرورت توقف فوری جنگ در یمن از جانب نیروهای سعودی، اماراتی و مزدوران در داخل است، دوم ضرورت رفع محاصره کامل زمینی، دریایی و هوایی از طرف عربستان و متحدین، سوم خروج نیروهای مزدور اجنبی که در یمن علیه مردم یمن می جنگند و چهارم حمایت از گفت‌وگوهای داخلی بین طرف‌های یمنی تحت نظر سازمان ملل است تا اینکه یمنی‌ها حکومت و دولت مورد نظر خود را تشکیل دهند./

ادامه مطلب

سیاسی

ایران و چین سند همکاری ۲۵ ساله امضا کردند

منتشر شده

در

ایران و چین سند همکاری ۲۵ ساله امضا کردند | سنگسر آنلاین سنگسر خبر مهدیشهر

ایران و چین روز شنبه ۲۷ مارس (هفتم فروردین) سند همکاری ۲۵ ساله امضا کردند. این معاهده در مراسمی با حضور محمد جواد ظریف و وانگ ئی، وزیران امور خارجه دو کشور امضا شد.

محمد جواد ظریف در دیدار با همتای چینی خود از پکن به عنوان «دوست دوران سختی ها» یاد کرد. وی افزود که روابط ایران با چین با امضای سند همکاری بین دو کشور «مستحکم تر» خواهد شد. وانگ ئی نیز امضای این سند را نشان دهنده عزم کشورش برای تنظیم روابط با تهران «در بالاترین سطح» دانست.

او در بخشی از سخنانش ایران را کشوری دانست که «به طور مستقل» در مورد روابط خود تصمیم می گیرد. وانگ ئی گفت: «ایران به طور مستقل در مورد روابطش با کشورهای دیگر تصمیم می گیرد و مانند برخی کشورها نیست که موضع خود را با یک تماس تلفنی تغییر می دهند.»

درخواست ایران از چین برای دریافت واکسن کرونا

وزیر خارجه چین در جریان سفرش به تهران همچنین روز شنبه با حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران دیدار کرد. حسن روحانی در جریان این دیدار خواستار صادرات بیشتر واکسن های چینی به ایران برای مقابله با همه گیری ویروس کرونا شد.

در مقابل وانگ ئی وعده داد که ایران «اولویت» چین در زمینه صدور واکسن خواهد بود.

آقای وانگ ئی پیش از دیدار با رئیس جمهوری ایران با علی لاریجانی، رئیس پیشین مجلس شورای اسلامی و عضو کنونی مجمع تشخیص مصلحت نظام ملاقات کرده بود. وزیر خارجه چین در دیدار با علی لاریجانی روابط با ایران را رابطه ای «استراتژیک» و «دائمی» خواند که «تحت تاثیر شرایط روز نخواهد بود.»

پیش از این سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه ایران گفته بود که موضوع این سند همکاری‌های اقتصادی دو کشور بویژه «مشارکت ایران در ایده کمربند راه چین» است. انتظار می رود که سرمایه گذاری پکن در بخش های انرژی و زیرساخت های ایران بخشی از سند همکاری ۲۵ ساله بین دو کشور باشد.

سال گذشته و پس از آنکه محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهوری اسبق ایران برای نخستین بار از طرح امضای آن را مطرح کرد، برای مدتی به یکی از بحث‌های داغ رسانه‌ها، سیاستمداران و بسیاری از شهروندان ایرانی بدل شد. مخالفان و منتقدان این سند،‌ چه در داخل ساختار قدرت و چه در اپوزیسیون، آن را گامی در جهت مخدوش کردن استقلال ایران توصیف می‌کنند. در مقابل، هواداران نزدیکی تهران به پکن می‌گویند با توجه به قدرت فزاینده چین در جهان و فشار از سوی ایالات متحده آمریکا به هر دو کشور، همگرایی ایران با چین ناگزیر است.

چین مهم ترین شریک تجاری ایران محسوب می شود. دو کشور در سال ۲۰۱۶ توافق کرده بودند که طی یک دهه مبادلات تجاری با یکدیگر را با ۱۰ برابر افزایش به ۶۰۰ میلیارد دلار برسانند.

ادامه مطلب

سیاسی

عضو مجمع تشخیص مصلحت: احمدی نژاد در زمین امریکا بازی می کرد/ با دست خودمان،مملکت را منزوی نکنیم

منتشر شده

در

سیدمحمد صدر عضو مجمع تشخیص مصلحت و معاون اسبق وزارت خارجه در روزنامه ایران نوشت: آینده سیاست خارجی ایران درگیر دو مسأله‌ای است که امروز هم با آن مواجه هستیم؛ یکی برجام و دیگری مسأله «اف‌ای‌تی‌اف»

البته این دو مقوله، باوجود تأثیر تعیین کننده در آینده سیاست خارجی ایران، دو تفاوت عمده و مهم دارند. در مسأله برجام، اینکه سمت و سوی سیاست خارجی ایران چه خواهد بود، به نوع کنش و عقلانیت سایر بازیگران، بویژه اروپا و امریکا بستگی دارد. اما «اف‌ای‌تی‌اف» مسأله‌ای است که صرفاً نوع انتخاب ایران آینده روابط اقتصادی و بانکی را با جهان، بویژه کشورهایی چون روسیه و چین تعیین خواهد کرد. به‌طور کلی سیاست خارجی برای هر کشور، عرصه‌ای با بازیگران متعدد، دوطرفه یا چندطرفه است. در این صورت، اینکه عملکرد سایر طرف‌های تأثیرگذار منصفانه و مبتنی بر منفعت دوطرفه است یا دشمنی یکطرفه، نقش مهمی در تعیین آینده سیاست خارجی دارد.
برای ایران در 1400، یکی از عوامل تعیین کننده، مسأله برجام و نوع بازی کنشگران اروپایی و امریکایی است.
پس‌از آنکه در دولت آقای احمدی‌نژاد، مسأله هسته‌ای ایران به یک بحران امنیتی تبدیل شد و شش قطعنامه تحریمی هم به‌دنبال آن آمد، آقای ظریف و دوستان او در دولت یازدهم توانستند پس از 18 ماه مذاکره، توافق برجام را به ثمر برسانند. این توافق، برد-برد بود، به این معنی که هم ایران را از زمره تهدید امنیتی بین‌المللی خارج کرد و مناسبات اقتصادی ایران و جهان را عادی کرد و هم بار دیگر به دنیا ثابت کرد که فعالیت‌های هسته‌ای ایران صلح‌آمیز است.
نقطه کلیدی دستیابی به این توافق، حرکت همه طرف‌ها براساس منافع مشترک و احترام متقابل بود. اما پس از خروج یکجانبه دولت ترامپ از برجام، اروپایی‌ها هم باوجود اظهارات و لفاظی‌ها، در عمل تعهدات خود را در برجام زیر پا گذاشتند و هیچ یک از آنها را عملی نکردند. بنابراین، در زمینه سیاست خارجی و مشخصاً درباره برجام، یک دوره عدم موفقیت، سپس یک دوره موفقیت منتهی به‌برجام و بار دیگر دوره عدم موفقیت ترامپ را شاهد هستیم. توضیح این نکته ضروری است که عدم موفقیت در دوره اخیر، نه ناشی از عملکرد ایران، بلکه ناشی از عملکرد اروپا و امریکا بود. امروز نیز هر پیش‌بینی درباره این فرایند، به عملکرد طرف مقابل بستگی دارد. به‌عبارت دیگر، اگر مانند 18 ماه مذاکرات هسته‌ای، اروپا و امریکا خواستار یک مذاکره یا توافق مبتنی رویکرد برد-برد باشند، می‌توان این مسأله را حل کرد. درغیر این صورت، این رفتار مخرب سیاست خارجی ایران را به‌ سمت دیگری متمایل خواهد کرد.
در این میان، باید به این نکته توجه داشت که حل مسأله هسته‌ای ایران، اولویت نخست سیاست خارجی امریکا نیست. اولویت نخست سیاست خارجی این کشور دولت چین است که مطابق پیش‌بینی‌ها در 10 سال آینده خواهد توانست به لحاظ اقتصادی و فناوری امریکا را پشت سر بگذارد. مسأله دوم سیاست خارجی امریکا، روسیه است که به لحاظ نظامی با این کشور برابری می‌کند و اولویت سوم امریکا نیز تأمین امنیت و تأمین نفت و انرژی اسرائیل است.
عامل دیگر تأثیرگذار بر آینده سیاست خارجی ایران، نوع رابطه با کشورهای عربی بویژه کشورهای حاشیه خلیج‌فارس است. ایالات متحده از ابتدای انقلاب تلاش داشت به این کشورها بقبولاند که دشمن شما نه اسرائیل، بلکه جمهوری اسلامی است که می‌خواهد انقلاب اسلامی خود را در کشورهای عربی به نتیجه برساند. تا پایان دولت اصلاحات امریکا موفق نشده بود این سیاست را به نتیجه برساند، اما متأسفانه عملکرد دولت احمدی‌نژاد به مرور زمان این سیاست امریکا را با موفقیت روبه‌رو کرد، به گونه‌ای که به مرور اعتماد کشورهای عربی به جمهوری اسلامی کاهش یافت تا اینکه در نهایت با پادشاهی سلمان و ولیعهد محمد پسر او در عربستان سعودی، این پازل کامل شد. مجموعه این عوامل، یعنی عملکرد و رویکرد اروپا و امریکا، اولویت‌گذاری این کشورها نیز رویکرد و عملکرد کشورهای عربی در آینده سیاست خارجی ایران نقشی تعیین کننده دارند. در این میان برخی طرف‌ها در ایران بر سیاست رو به شرق تأکید می‌کنند و خواستار نزدیکی بیشتر ایران به روسیه و چین هستند،اما همین عده از این واقعیت غفلت می‌ورزند که عملکرد ایران در آینده روابط با روسیه و چین به رویکرد و تصمیم ما در زمینه «اف‌ای‌تی‌اف» بستگی دارد. اینجا، ما دیگر شاهد بازیگران متعدد نیستیم، بلکه تنها تصمیم جمهوری اسلامی ایران است که تعیین کننده خواهد بود.
بنابراین اگر «اف‌ای‌تی‌اف‌» تصویب نشود و در کنار آن مسأله برجام هم به نتیجه نرسد، چشم‌انداز خوبی در سیاست خارجی ایران نخواهیم داشت. زیرا در صورت به نتیجه نرسیدن برجام، برخی کشورها برای انزوای سیاسی و بین‌المللی ایران تلاش خواهند کرد و در صورت تصویب نشدن «اف‌ای‌تی‌اف‌» هم یک انزوای اقتصادی و بانکی به کشور تحمیل می‌شود، البته به دست خودمان.

ادامه مطلب
تبلیغات
تبلیغات
تبلیغات
تبلیغات
تبلیغات
تبلیغات

برترین ها